81. A vezet teljestmnyvel kapcsolatban milyen kompetencikat ismer?
Vlasz(ok): menedzsment, controlling kommunikcis, informatikai, stlus-portfoli kompetencik.
82. Miket sorolunk (a vezetkkel kapcsolatban) az emocionlis kompetencik kz?
Vlasz(ok): Itt lehet figyelembe venni, hogy a vezet pszichsen rendben van-e, gymond “OK”. Ez egyben azt is jelenti, hogy a vezet bzik nmagban, ezrt alkalmas arra, hogy megfeleljen msok bizalmra s ez klcsns. Az “OK” rzs nmagban s msok irnt az emberi kapcsolatok hatkonysgnak felttele.
Ebbe a csoportba tartozik a vezetkkel szembeni ma mr az egyik legfontosabb elvrsnak a csapatptsnek val megfelelssg. A vezet legyen kpes “A team avagy az egyttmkd csoport” (projekt)feladat fgg kialaktsra s a csoport szinergikus elnyeinek kihasznlsra.
Az EQ teheti kpess a vezett, hogy egyre magasabb helyet foglaljon el a vezets minsgi szintjein. Ezltal egyre nagyobb elktelezettsggel br mind vllalata mind emberei irnt. A sajt sikereinl egyre fontosabb szmra munkatrsainak, beosztottainak sikere, hisz jl tudja: “Ha vezetsz, embereidet szolgld ht, s megltod, ltaluk magad is naggy lehetsz. De csak ltaluk. Csak a teljessg ltal”. Rsze az emocionlis vezeti kompetencinak a klasszikus vezetsi funkcik inkbb emocionlis rsznek az sztnzsnek, a minstsnek s a nevelsnek az alkalmazni tudsa. Kell gondot fordtva megtallni az egynre szabott szemlyes sztnzst, ami leginkbb felszabadtja energiit a clok megvalstsa rdekben. Minsteni gy, hogy kzben vizsglja a vezet: maga mennyivel segtette, netn gtolta beosztottainak teljestmnyt. Nevelni pedig a sajt pldamutatssa
83. Mit jelent a vezeti kompetencia-portfoli?
Vlasz(ok):
84. Mit jelent a szakrti teljestmnyrtkel rendszereknl a "mintamegolds"?
Vlasz(ok):
sztnzsmenedzsment, karriertervezs
85. Mi jellemzi az aktv lzad tpust? Milyen munkakrben alkalmazn?
Vlasz(ok): alapvet jellemzje, hogy sem az irnyad (rtsd: vllalati ltalnos) normkat, sem a perifrikus (rtsd: a kzvetlen munkakrnyezett rint) normkat nem fogadja el. Mindig mindenben ellenll. Tulajdonkppen egy “negatv problmarzkenysg” szemly. Nem igazn csapatjtkos, de megtallhat helye a szervezetben.
86. Mi jellemzi a kreatv individualistt? Milyen munkakrben alkalmazn?
Vlasz(ok): alapvet jellemzje, hogy az irnyad mrtket (normt) elfogadja, m kritikus a perifrikus normkkal szemben (“tessk engem meggyzni, hogy ezt kell, gy kell, mert htha tudok jobbat”). Igyekszik sajt fggetlensgt fenntartani. Mirt j a kreatv individualista tpus? Azrt mert sztnz, innovcira, tanulsra sarkall, dinamizmust teremt a csoportban. De hogy ne legyen knyelmetlen a csoport (s annak vezetje) szmra, a vezetnek legalbb a 3. vezetsi minsgi szinten: a produkci szintjn kell llnia!
87. Ismertesse a munkatrsak sztnzsre hat kls befolysol tnyezket!
Vlasz(ok): a munkaerpiac szerkezete s tendencii (bizonyos szakmkbl teltettsg avagy hiny van), a tulajdonos elvrsai (szmra mely munkakrk az igazn “rtkteremtk”), a kzvlemny mint stakeholder vlemnye (bizonyos szakmkat jl fizessenek meg, hogy ne lehessen korrupci, ne kelljen paraszolvencit adni, ...), a jogi szablyozs (pl. a minimlbr) s az adzsi szablyok (a lehet legtbb nettt lehessen kifizetni).
88. Ismertesse a munkatrsak sztnzsre hat bels befolysol tnyezket!
Vlasz(ok): Az EmEf. stratgia (mennyire akarnak a munkatrsak kreativitsra pteni, vagy mennyire kell csupn betantott munkaer), a szervezeti kultra (milyen az rtkrend a klnbz munkakrk mkdsekor), a munkakr slya, befolysa, a dolgozk elvrsai s vgl a munkaszerzdsi rendszer
89. Milyen eszkzket klnbztetnk meg az sztnzs gyakorlatban?
Vlasz(ok): 1#2 Hagyomnyos eszkzket, ilyen a : · Br (s a brjelleg kifizetsek: prmium, mozg br, jutalom, clprmium, ...). · Juttats (ide sorolhat a szolglati aut, telefon, szmtgp, laks, ...). · Elismers (ellptets, kinevezs, de nagyon szorosan ide kapcsoldik a dicsret s bizony ennek negatv dimenzija a figyelmeztets is). 2#2 Nem hagyomnyos eszkzket, mint pl.: · A vllalatrl a stakeholderek fel kialaktott s vllalaton bell is rezhet pozitv kp. · A vllalati hrnv s hagyomnyok. · Karriertervezs. · Az interperszonlis viselkeds motivcis tnyezi.
90. Ismertesse a hatkony dicsret praktikus szablyait!
Vlasz(ok): A dicsretet gy hasznld, mint a fszert. Soha ne dicsrj ellenrizetlen teljestmnyt, mert az cskkentheti tekintlyed. Csak azokat az eredmnyeket dicsrd, amely valban az illet dolgoznak, nem msnak, nem a vletlennek tudhat be. Ne dicsrj tlagos teljestmnyeket, csak a jobbakat, vagy tartsan hibamenteseket. Fontold meg a dicsret eltt: ms dolgoz azonos teljestmnye eltt nem siklottl-e el. Az elismers formjval tarts mrtket, hogy legyen tartalkod. Ne devalvld. Ne dicsrd mindig ugyan azokat, mg akkor sem, ha egybknt megrdemelnk. Ne dicsrj sematikusan s sablonosan. Elismersednl indulj ki az adott helyzetbl s lgy tekintettel a dolgoz szemlyisgre. Ne feledkezz meg arrl, hogy a gyengbb dolgozk kiemelked eredmnyt is rtkeld.
91. Ismertesse a hatkony figyelmeztets praktikus szablyait!
Vlasz(ok): Trekedj arra, hogy ezt az eszkzt ne hasznld, ez kivtel legyen. Mieltt valakit figyelmeztetnl, jl gondold t, hogy te a hibhoz mennyivel jrultl hozz. Ne kifogsolj aprsgokat. A figyelmeztetst ne a szemlyre irnytsd, mindig a hibkat vedd clba. Ne kifogsolj hibkat, ha ingerlt vagy. Ne lgy sablonos. Rvid mondatokban figyelmeztess, a hibkat jellemezd pontosan, szakszeren. Mindig abbl indulj ki, hogy a munkatrs j szndktl vezetve s nem szndkosan kvette el a hibt. Ne tansts indokolatlan kemnysget azokkal szemben, akik nem szimpatikusak a szmodra. Ne feledkezz meg arrl, hogy a figyelmeztetst sztnzssel fejezd be s ne fenyegetssel (azrt vagyok n a vezet, mert a problmbl a kivezet utat is ismerem).”
92. Mi a karrier?
Vlasz(ok): Nem ms, mint egy meglmodott letcl s annak megvalstsa. Az let egy “nagy utazs”. Kicsit msabb megfogalmazsa: “A karrier a munka vilgrl, -a vlasztott tevkenysgi terletrl, a munkahelyrl, a munkavgzs ltalnos feltteleirl, az elkpzelt beosztsrl stb.- alkotott, az egyn ltal elfogadott, st kvnatos jvkp, illetve annak tudatos megvalstsa.”
93. A sikeres karrier milyen tnyezkn mlik?
Vlasz(ok): 1#3 A szemlyes erforrsok (kompetencik): velnk szletett adottsgaink, melyek kpessgekk, kszsgekk fejleszthetk, a megszerzett s begyakorlott tuds, az elsajttott tapasztalat, ...Mondhatjuk ezt akr a szemlyes kpessgek s a csaldi erforrsok tnyezcsoportnak is. 2#3 A klvilg (krnyezet) knlta lehetsgek: a trsadalmi s gazdasgi krnyezet, a vllalatok, min mind lehetsgeket is korltokat is teremtenek. A technikai fejlds, a gazdasgi nvekeds, a vltozsok szintn lehetsgek is, korltok is. A szli segtsg, a kapcsolatrendszer, az anyagi lehetsgek szintn a minket krlvev krnyezet jellemzi. 3#3 Szndkok, trekvsek, vgyak (egyttese). Ma mr inkbb van lehetsg arra, hogy az egyn formlja a sorst. Ezrt kell tudatosan vgiggondolni, hogyan akarjuk lelni
az letnket, mit akarunk elrni. A szndk vezrli cselekedeteinket, szabja meg a clokat s azok elrsi mdjt.
94. Ismertesse a karriertervezs folyamatt!
Vlasz(ok): Ennek sorn a munkltat a szervezet (stratgiai) ignyei alapjn s a folyamatos vltozsokat is figyelembe vve ellptetsi (hlzatptsi) lehetsget biztost a munkavllalk szmra sszhangban ignyeikkel, fejldsi trekvseikkel.
Az ellptetsi (hlzatptsi) lehetsgek termszetesen csak akkor lpnek letbe, ha a munkavllal teljesti a szmra elrt teljestmny feltteleket, eredmnyeket.
A karriertervezs szinte az sszes emberi erforrs funkcival sszefgg: a munkaer tervezssel, az utnptls tervezssel, munkakrelemzssel. Befolysolja a brszerkezetet, rugalmass teszi a szervezetet, ignyli a teljestmnyrtkelst (lsd. kivl vllalti kultra).
95. Ismertesse az egyni karrier fzisait!
Vlasz(ok): 1#3 Egyni tanuls: nismeret, tanuls, rutinszerzs az adott vllalatnl, megismerse a kvetelmnyrendszernek, ignyeknek. Az eredmny: rugalmas alkalmazkods, rtkes munkaer. 2#3 rettsg: mr szilrd a viselkedsi forma, ismeri a munkavllal a vllaltot, “kpbe” van, “sajt” hlzata van. Az adott vllalatnl ebben az llapotban kell eljutni a karrier cscsra. Ha ez nem valsul meg, az rtkes ember kilp. 3#3 Hanyatls: amikor mr “lerjk”, lemondanak az rtkes munkavllalrl. gyakori, pedig tapasztalataival tovbbi rtkeket adhat a vllalatnak, mint konzultns, tancsad, szakrt, “reg rka”, s ha rzi, hogy szksg van r, klnlegesen nagy teljestmnyt kpes nyjtani (lsd. interperszonlis motivcis tnyezk!). sszessgben megllapthat, hogy egy hatkony s korrekt karriertervezs egyarnt szolglhatja a szervezet (stratgiai) cljait s az egyni clokat is.
96. Ismertesse a szervezet s az egyn kapcsolatt az alkalmazkods tpusaiban!
Vlasz(ok): 1#3 Aktv lzad tpus: alapvet jellemzje, hogy sem az irnyad (rtsd: vllalati ltalnos) normkat, sem a perifrikus (rtsd: a kzvetlen munkakrnyezett rint) normkat nem fogadja el. Mindig mindenben ellenll. Tulajdonkppen egy “negatv problmarzkenysg” szemly. Nem igazn csapatjtkos, de megtallhat helye a szervezetben. 2#3 Konformitsra alkalmazkod tpus: alapvet jellemzje, hogy egyarnt elfogadja a kzponti normkat s a perifrikus normkat is, st mg lojlis is azokkal. Nem igazn kreatv, a “szervezeti brokrata”. Okos is lehet, van megfelel szrkellomnya, de azt nem a vllalata (hanem pl. msodllsban sajt kis cge) rdekben hasznlja fel. 3#3 Kreatv individualista: alapvet jellemzje, hogy az irnyad mrtket (normt) elfogadja, m kritikus a perifrikus normkkal szemben (“tessk engem meggyzni, hogy ezt kell, gy kell, mert htha tudok jobbat”). Igyekszik sajt fggetlensgt fenntartani. Mirt j a kreatv individualista tpus? Azrt mert sztnz, innovcira, tanulsra sarkall, dinamizmust teremt a csoportban. De hogy ne legyen knyelmetlen a csoport (s annak vezetje) szmra, a vezetnek legalbb a 3. vezetsi minsgi szinten: a produkci szintjn kell llnia!
97. Ismertesse az interperszonlis motivcis tnyezket 1-1 mondatban!
Vlasz(ok): ide tartozik 1./ alapvet szksglet a szervezet oldalrl (rezzk, hogy a szervezetnek szksge van rnk), 2./ a fggsg motivcis tnyezje (minden esetben kapcsoldnunk kell valakihez), 3./ a vonzds tnyezje (jobban fogadja a kzs feladatokat azzal akihez vonzdik), 4./ a dominancia (sajt magunk elfogadtatsa msokkal), 5./ a nemisg krdse (a vegyes a legjobb, “nyugodtabb” a vllalati kultra), 6./ az nrtkels s az n azonossg krdse (a csoport mennyire relis velem szemben), 7./ az agresszi krdse. Ez utbbi tbbek kztt azt jelenti, hogy olyan tekintlyem van a csoportban, hogy tolerljk az idnknti agresszv megnyilvnulsaimat (“hisztijeimet”) is.
98. Mit tud a karriertervezsrl? Ismertesse elnyeit a felek szmra!
Vlasz(ok): A karrieriskola, karriertervezs ahhoz nyjt segtsget, hogy knnyebben s pontosabban lehessen megtallni az adott szemlyisgjellemzkhz s kpessgekhez leginkbb megfelel hivatst.
|