[4-1]
|
 |
2./ Milyen mdszereket hasznljunk a tanuls sorn s milyen azok hatkonysga:
b./ elads
Miutn megismerkedtnk a nma olvass s a hangos olvass hatkonysgval, jabb tanulsi mdszert mutatunk be. Az eladst. Sajnos nagyon kevesen hasznljk ezt a mdszert. Vagy nincsenek tisztban ennek eredmnyessgvel, vagy nem is hallottak rla. Az tlet lnyege, hogy add el a megtanultakat valakinek, pldul testvrednek, a kedvenc llatodnak, a szobanvnyeknek, vagy akr a plss dinoszauruszodnak. Teljesen mindegy, hogy ki "figyel" Rd, a lnyeg a Te eladsod. Akkor tanulunk a legjobban, ha tantunk. A bevsds ekkor a legjobb.
Olvasd el a kvetkez oldalon lv szveget hangosan. Jegyezz meg minl tbbet belle!
| | | |
|
 |
2./ Milyen mdszereket hasznljunk a tanuls sorn s milyen azok hatkonysga:
b./ hangos olvass
Legutbb a nma olvass hatkonysgt ismerhettk meg. Sajnos ma a legtbb fiatal gy tanul, ami nem tl hatkony s sok idt rabol el letnkbl. Ugye nem lepdsz meg, ha most a hangos tanulsrl lesz sz? Tanulsi technolgia tanfolyamunk legjabb rszben azt szeretnnk megmutatni Neked, mennyivel jobban alkalmazhat ez a mdszer.
Olvasd el a kvetkez oldalon lv szveget hangosan. Ismers lesz, a nma olvass sorn ugyanezt prbltad minl jobban visszaidzni. Nem knnyebb teht s nem nehezebb, mint a mltkor. Nzzk meg, most hogyan sikerl!
| | | |
2./ Milyen mdszereket hasznljunk a tanuls sorn s milyen azok hatkonysga:
a./ nma olvass
Ha egyszer elolvasunk egy j knyvet, akkor a tartalmt el tudjuk meslni bartunknak. Fel tudjuk idzni az rdekes kalandok sorozatt, a fhs nevt. De ha igazn tetszett a knyv, s nmi id mlva jra elolvassuk, mindig tallunk benne olyan rszeket, melyekre egyltaln nem emlkeztnk.
Sajnos gyakran kell olyan tananyagot megtanulnunk, ami bennnket nem igazn rdekel. A termszetrt rajong gyerek knnyebben megtanulja, melyek a pros ujj pats llatok. Aki szereti a matematikt, rvid id alatt megrti a kt ismeretlenes egyenletek megoldsnak lehetsgeit. Azonban a legszlesebb rdekldsi terlettel megldott tanul is szembeslhet olyan anyaggal, aminek megtanulsa nem nyjt szmra felhtlen rmt.
Nzzk meg egy gyakorlati pldn keresztl az olvass utni megrts hatkonysgt. Lpj a kvetkez oldalra, s olvasd el az ott megjelen szveget. Prblj meg minl jobban odafigyelni a tartalmra, s minl tbbet jegyezz meg belle. |
1./ Milyen hibkat ejtnk a tanulsi folyamat sorn?
a./ Idegen sz, kifejezs,
Ha a szvegben valahol olyan szt tallsz, amit nem rtesz, soha ne menj tovbb mert azt kveten mr nem fogod rteni az olvasott materit! Ilyenkor vedd el valamelyik sztrt vagy az Internetet, amely megmagyarzza szmodra az idegen szt, kifejezst, s csak ezutn folytasd az olvasst.
Ha gy teszel sokkal knnyebben rted meg a ksbb olvasott szveget, mert nem veszted el a fonalat! Ellenkez esetben remnytelen lenne a matria elsajttsa.
A lnyeg: Ha nem rtek egy szt, tisztzom a jelentst!
b./ Aki sokat markol, keveset fog
A tanuls olyan, mint a hzpts. Valjban pontosabb hasonlat lenne az, hogy a tanuls nem olyan, mint a hzpts (nem kell maltert keverni, tglt pakolni, a mesteremberekkel veszekedni), de most nzzk a tanuls egyik gyakori problmjt ebbl a szemszgbl.
A hz nem egyszerre kszl el, a falakat csak akkor hzzk fel, ha az alatta lv alap biztosan ll. Szerencss esetben egy ttelsor megtanulsa rvidebb ideig tart, mint egy tbblaksos plet felptse, de az egymsra pl ismereteknek is biztos lbon kell llniuk.
Ne akard egyszerre megtanulni a teljes anyagot, hanem oszd fel kisebb rszekre. Mikor az els rszt megrtetted, csak akkor haladj tovbb a kvetkezre. A bekezdsek tartalmai gyakran egymsra plnek. Ha nem rtetted meg azt a szvegrszt, amire a kvetkezk hivatkoznak, akkor nemcsak a tanuls eredmnye lesz jval rosszabb, hanem gyakran elkerl az "n ezt nem rtem", az "ezt nem lehet megtanulni", vagy az "rtelmetlen az egsz" rzs. Ekkor szoktad gyorsan becsukni a knyvet s tstlni a bartndhz.Pedig lehetsges megtanulni! Csak a megfelel mdszert kell megtallni hozz.
A lnyeg: Mikor eljutottl arra a pontra, hogy nem vilgos minden sszefggs, lapozz vissza s ellenrizd le sajt magad. Tnyleg megrtetted az elz fejezetet? Mikor a vlasz igen, akkor vagy kpesek jra haladni a tananyaggal.
Kemny talajba ssuk az alapot, biztos alapra ptsk a falat, egyenes falra csoljuk a tetgerendkat, s csak ezutn zsindelyezzk a tett. Aztn mr jhet a vihar. (Olyan, mint egy rai szmonkrs. Pontosabban nem olyan.)
c./ Vizulis megjelents hinya
A harmadik gyakori hiba a tanuls folyamatban, ha egyetlen forrsod az eltted lv knyv. Ha csupn a nyomtatott/rott sorok alapjn kell elsajttanod az anyagot. Kpzelj el egy replgp-szerelt, aki sosem lt egy valdi gpet, vagy egy mrnkt, aki gy tervezi meg az j bevsrlkzpontot, hogy nincs eltte vizulis kp, csak lert szavak.
Az eredmnyes tanuls rdekben neked is szksged van arra, hogy az adott anyagot szemlletess, megfoghatv tedd. Ezt teszi a programoz, mikor elszr folyamatbrt kszt s aztn ennek alapjn rja meg a programot. gy jr el a fiatal eszterglyos, mikor kezbe veszi a fmet, amelynek tulajdonsgairl tanul. Az els osztlyos dik is hamarabb tanul meg sszeadni kt szmot, ha nemcsak a knyvben lv rajzok vannak eltte, hanem tnyleg kezbe vehet nhny krtt.
A lnyeg: Tedd rzkelhetv a megtanuland anyagot. Legyen lthat, kzzel megfoghat. Minden tantrgyhoz, szakmhoz ki lehet tallni egy makettet, vagy modellt. |
[4-1]
|